trójjedność czasu, miejsca, akcji | nie ma jedności czasu - akcja toczy się w ciągu 17 lat, miejsca - pałac, wrzosowisko, akcji - wiele wątków |
trzech aktorów i chór | dowolna ilość aktorów, sceny zbiorowe, brak chóru |
podział na stasimony i epejsodiony podział na akty i sceny | podział na akty i sceny |
akcja przyczynowo-skutkowa | akcja przyczynowo-skutkowa |
styl, język podniosły | język nie zawsze podniosły - monolog Odźwiernego |
na początku sztuki prolog, na końcu dokonuje się katastrofa | występuje prolog - otwiera dramat, dokonuje się katastrofa |
wiersz: iloczas | różne style - wiersz biały, proza |
akcja rozgrywa się w wyższych sferach - na scenie obecni ludzie z wyższych stanów | na scenie obecni i królowie i ludzie z niższych sfer o Odźwierny |
temat zaczerpnięty z Homera lub mitologii | temat zaczerpnięty ze starych legend, kronik |
nie ma tego | wprowadzenie przyrody - mówi się o jej zachowaniu aby np. spotęgować nastrój grozy |
motywacja boska - człowiek jest zły lub dobry z woli bogów | każdy jest "kowalem swego losu" |
człowiek jest jednoznacznie określony, ma określone cechy jest np. dobry, zły | człowiek przeobraża się na naszych oczach - Makbet, lady Makbet, są monologi wewnętrzne dla dopełnienia obrazu bohatera |
wyraźne oddzielenie fantazji od realiów - oddzielnie przedstawiony świat bogów i oddzielnie świat ludzi | wątki: fantastyczne i realistyczne, przeplatają się między sobą i się na siebie akładają |
sceny gwałtów, sceny zabójstwa relacjonowane są przez jednego z aktorów | zabójstwo dokonuje się na oczach widzów |
uboga dekoracja | zmienna dekoracja |
role grane tylko przez mężczyzn w maskach | role grane bez masek, role kobiece odgrywane przez młodych chłopców |