Wyobrażenia ludzi różnych kultur w starożytności o świecie przyrody są do siebie zbliżone. Nic nie wiedzą oni o ewolucji przyrody, nie znają się na astronomii - ziemia jest płaska, a nad nią znajduje się sklepienie niebieskie. Podobna jest także kolejność narodzin świata: powstanie światła i ciemności, nieba i ziemi, roślin i zwierząt, a na końcu człowieka. Przekaz biblijny ukazuje tylko jednego Boga stwarzającego świat i człowieka. Jest wyrazem monoteizmu. Księga Rodzaju opisuje czynności Boga-Stwórcy w ciągu sześciu dni. Niezwykle ważnym etapem było nadanie stworzonym dziełom kolejnych nazw - imion. W Biblii to, co nie ma imienia, nie istnieje. Imię odpowiada istocie człowieka czy przedmiotu lub jego przymiotom. Biblijny Bóg tworzy świat poprzez Słowo: "Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo". Czyli Słowo ma moc stwarzania, jest rzeczywistością. W nowo powstałym świecie każde stworzenie jest dobre - czyli zło nie pochodzi od Boga.
Wielobóstwo, jakie wyznawali starożytni Grecy i Rzymianie to przykład wiary politeistycznej. Według mitologii na początku był Chaos. Z niego wyłoniły się dwa potężne bóstwa: Uranos-Niebo i Gaja-Ziemia. Oni dali początek wielu pokoleniom bogów. Mitologiczny etap stwarzania świata i jego porządku wypełniają opisy walk pomiędzy bogami - dziećmi a rodzicami, spiski żon przeciwko mężom. Nie jest podany czas stworzenia świata, wiadomo jedynie, że rodził się on razem z bogami. Gaja zeszła na ziemię i potajemnie urodziła Zeusa, który gdy dorośnie, ma stanąć do walki z ojcem. Człowiek jest dziełem jednego z tytanów (pokolenia tytanów, potworów, cyklopów poprzedzają pokolenia ludzkie) - Prometeusza, który ulepił go z gliny zmieszanej ze łzami, duszę dał mu z ognia niebieskiego, który ukradł z rydwanu Słońca i przyniósł na ziemię. Nauczył ludzi sztuk i rzemiosł. Potem Hefajstos stworzył kobietę.
W obu przekazach - biblijnym i mitologicznym - występuje antropomorfizm - podobieństwo bogów do ludzi (w mitologii ze wszystkimi wadami i ułomnościami, z wyjątkiem nieśmiertelności dostępnej dzięki nektarowi i ambrozji).