Za początek epoki przyjęto umowną datę 1891 r., której towarzyszyły nowe tendencje ideowo-artystyczne, a za koniec 1918 r., czyli rok odzyskania przez Polskę niepodległości. Już pod koniec lat osiemdziesiątych XIX w. wyraźnie narasta krytyka programu pozytywistycznego, którą podejmują nie tylko zwolennicy nowych przeobrażeń w literaturze i sztuce, ale i sami pozytywiści. Atakom podlega nie tylko program, który zawiódł oczekiwane nadzieje, ale i literatura, która go rozpowszechniała, i która poprzez swój realizm i tendencyjność ograniczała swobodę twórczą pisarzy. Najczęściej stosowana nazwa epoki - Młoda Polska - pochodzi od tytułu programowych artykułów Artura Górskiego, opublikowanych w "Życiu" w 1898 r., będących manifestem ideowo-artystycznym młodego pokolenia. "Młodzi" pragnęli odrodzić Polskę poprzez kontynuację ideologii romantyzmu polskiego oraz stworzenie nowych norm i wartości etycznych i estetycznych. W związku z tym przyjęto też inną nazwę epoki - neoromantyzm, która miała podkreślać związek romantyzmu z epoką przełomu wieków XIX i XX, polegający głównie na powrocie tendencji idealistycznych, podniesieniu roli indywidualizmu i subiektywizmu, a przede wszystkim na podjęciu wysiłków prowadzących do odzyskania niepodległości państwowej. Obok tych dwóch nazw występuje termin modernizm, który podkreślał współczesność i nowoczesność epoki przeciwstawiającej się systemowi poglądów poprzedniego pokolenia. Kolejna nazwa - symbolizm, stosowana jest rzadziej, gdyż odnosi się nie tyle do cech całego okresu, ile raczej do głównego nurtu w sztuce młodopolskiej. Jedną z charakterystycznych właściwości poglądu ówczesnego człowieka na świat jest poczucie zagrożenia i niepewności. Gwałtowny rozwój przemysłu, odkrycia naukowe, rosnące napięcia społeczne, spowodowały przemiany, których skutki były trudne do przewidzenia. Strach przed życiem kształtuje specyficzną dla tych czasów postawę człowieka. Cechuje ją dekadentyzm, objawiający się poczuciem grożącej zewsząd katastrofy i bezsensem istnienia, niewiarą w wartość jakiejkolwiek idei, ogólną apatią i niechęcią do wszelkiego działania.
Kierunki artystyczne w okresie Młodej Polski
- dekadentyzm
- modernizm
- impresjonizm - zadaniem sztuki jest przedstawienie przelotnych wrażeń,
gdyż nie ma możliwości dotarcia do obiektywnej prawdy o rzeczywistości,
a poznawanie świata ogranicza się do subiektywnych, przypadkowych odczuć
napotkanych zjawisk; stąd w obrazach impresjonistów świadome zacieranie
konturów malowanych przedmiotów, stosowanie obok siebie jasnych barw, by
wywołać wrażenie nieustającej zmienności; malowani oni znakomite, urokliwe
pejzaże, przeniknięte jasnym światłem; szukali tematów, dotąd rzadko
spotykanych w malarstwie, których dostarczała im ulica, kabarety
i kawiarnie, gdzie tętniło życie naturalne i prawdziwe;
- neoklasycyzm
- symbolizm - rzeczywistość, która nas otacza, ma dwoistą naturę - składa
się z materii i ducha; zadaniem sztuki powinno być odzwierciedlenie owej
głębszej, duchowej, metafizycznej sfery ludzkiej egzystencji; świata
duchów nie można przedstawić przy pomocy środków stosowanych przez sztukę
realistyczną, gdyż nie jest on jednoznaczny i sprecyzowany; to co
nieuchwytne, niewyrażalne, bo rozgrywające się poza światem zmysłów, można
próbować przedstawić przy pomocy języka symbolów, który dopuszcza
możliwość wielu interpretacji; symbol jako środek artystyczny ma dwa
znaczenia: pierwsze, to postrzegalny zmysłowo obraz przedmiotu, osoby lub
sytuacji, drugie, to podtekst, ukryte znaczenie, nie wypowiedziana
jednoznacznie treść;
- ekspresjonizm - ukazywanie przeżyć duchowych jako swoistej formy
uczuciowego ekshibicjonizmu płynącego z głębin podświadomoś