"Wesele" Stanis³awa Wyspiañskiego jest dramatem symbolicznym, czyli takim, w którym oprócz realiów i zwyk³ych wydarzeñ, ogromn± rolê odgrywa warstwa symboliczna. Koncepcja dramatu to dwie warstwy: realistyczna i wizyjno-symboliczna, które przeplataj± siê wzajemnie. W swym dramacie autor chce byæ sprawozdawc±, mo¿emy odnale¼æ elementy publicystyczne. "Wesele" sta³o siê ogniwem dyskusji narodowej, odnajdujemy w nim cechy dramatu narodowego, spo³ecznego i politycznego (niezwykle zró¿nicowana forma). Mo¿emy powiedzieæ, ¿e jest to studium psychologiczne Polaków. "Wesele" to jednak nie tylko symbolika i problem narodowy, lecz tak¿e w±tek realistyczny, ¶wiadcz±cy o mistrzowskim opanowaniu przez Wyspiañskiego charakterystyki postaci i sytuacji. Wystarczy gest, jedno wypowiedziane zdanie, by postaæ zaprezentowa³a siê w pe³ni i wyrazi¶cie. Tak scharakteryzowani s± m.in.: Pan M³ody, Poeta, karczmarz z Bronowic czy te¿ ksi±dz.
Kolejnym osi±gniêciem artystycznym dramatu jest oszczêdno¶æ s³ów, mistrzowska umiejêtno¶æ pos³ugiwania siê kontrastami, w wyniku czego sytuacje poetyckie, liryczne, s±siaduj± z brutalnym realizmem, ze scenami, gdzie mówi siê codziennym jêzykiem, nie stroni±cym od wulgaryzmów. Po scenach realistycznych nastêpuj± sceny pe³ne wyszukanych efektów poetyckich, z pogranicza jawy i snu, przesycone nastrojem lirycznym, owiane tajemniczo¶ci±. Liryzm i realizm, proza ¿ycia i patos, groza i groteska, tragizm i efekty komediowe przeplataj± siê w tym osobliwym tek¶cie, ¶wiadcz±c, ¿e nie s± to kategorie nawzajem siê wykluczaj±ce.
O wielko¶ci "Wesela" decyduje nie tylko ogromny ³adunek my¶li i patriotycznej troski, lecz tak¿e niezwyk³y artyzm, po³±czenie elementów pozornie sobie obcych w jedno harmonijne dzie³o. W dramacie mo¿emy dostrzec bardzo umiejêtnie wplecione elementy plastyczne i muzyczne. Bezustannie d¼wiêcz±ca muzyka podkre¶la nastrój. Muzykalno¶æ Wyspiañskiego sprawi³a, ¿e tanecznym rytmem przepojony jest ca³y tekst. Rytm wiersza jest zmienny - raz ¿wawy, skoczny, raz powolny - jak ludowe melodie.
Wyspiañski g³osi³ teoriê "teatru ogromnego", który mia³by we wspó³czesnej polskiej sytuacji nawi±zaæ do antycznej tradycji, kiedy to widowisko sceniczne mia³o charakter na wpó³ religijny i stanowi³o przez to prze¿ycie o mistycznym, oczyszczaj±cym charakterze. Przyk³adem wykorzystania w praktyce teorii "teatru ogromnego" jest "Wesele". Dramat Stanis³awa Wyspiañskiego zawiera wszystkie cechy zgodne z koncepcj±, jak± reprezentowa³ autor, tak¿e nowatorski element, jakim by³a synteza sztuk.