Artyzm "Wesela"
Stanisław Wyspiański w mistrzowski sposób zaprezentował postacie i sytuacje, uchwycił istotę ich charakteru. Połączył żart, ironię z fragmentami niezrównanej piękności i poezji. Dokonał syntezy sztuk, łącząc elementy plastyki i muzyki z tekstem literackim:
- liczne nawiązania do polskiego malarstwa: Jan Matejko ("Wernyhora", "Stańczyk", "Racławice"), Jacek Malczewski ("Melancholia", "Błędne koło")
- muzyka: dynamiczne, weselne tańce, gra i śpiew Chochoła
- tekst literacki: tekst główny i didaskalia, czyli tekst poboczny, szczegółowe informacje autora o scenografii, ubiorze bohaterów. Indywidualizacja językowa: każdy z bohaterów mówi w sposób charakterystyczny dla swojej warstwy społecznej - chłopi mówią gwarą, zaś inteligencja językiem literackim
- do języka polskiego weszły na stałe porzekadła i sformułowania:
"Chłop potęga jest i basta"
"Polska to jest wielka rzecz"
"Cóż tam panie w polityce?"
"Miałeś chamie złoty róg"
- nastrój dramatu jest różny w poszczególnych aktach utworu. Akt I jest radosny, gwarny, rozśpiewany, kolorowy. W akcie II pojawia się nastrój grozy, tajemnicy wspomnień z przeszłości. W akcie III dominuje senność, apatia, pesymizm i rozczarowanie.
- oświetlenie odgrywa ogromnie ważną rolę, półmrok jest rozjaśniony tylko światłem wpadającym z sąsiedniej izby i palącą się świecą
- autor połączył kilka technik pisarskich i prądów artystycznych:
- symbolizm (obecność symboli w akcie II i III)
- impresjonizm (uchwycenie przelotnych chwil, barw)
- dramat klasyczny (zachowanie zasady trzech jedności)
- dramat romantyczny (problematyka narodowa, nadnaturalna motywacja pewnych zdarzen)
- dramat szekspirowski (łączenie różnych kategorii estetycznych, komizmu z liryzmem, patosu z rubasznością, pojawienie się zjaw, widm)
- naturalizm (dbałość o szczegóły w opisach wyglądu i zachowania bohaterów)