Interpretacja tytułu "Ludzie bezdomni" - problematyka "bezdomności"
Interpretacji tytułu powieści należy dokonać na dwóch płaszczyznach: dosłownej i metaforycznej.
Ludzie dosłownie bezdomni to nędzarze paryscy, których Judym spotyka w obskurnych domach
noclegowych podczas swych wędrówek po mieście. Bezdomny jest Judym, który uznaje siebie za
służebnika idei i, jak sam mówi, musi być wolny. "Nie mogę mieć ani ojca, ani matki, ani żony,
ani jednej rzeczy, którą bym przycisnął do serca z miłością, dopóki z oblicza ziemi nie znikną
te podłe zmory. Muszę być sam jeden, żeby obok mnie nikt nie był, nikt mnie nie trzymał". Na
tułanie się po obcych domach skazana jest także Joasia. Jej przyszłość to przyszłość typowej
guwernantki. Jej bezdomność to bezdomność "wysadzonych z siodła" - zdeklasowanego po powstaniu
styczniowym i wskutek zmienionych warunków ekonomicznych ziemiaństwa. Bezdomność brata
Joasi, powstańca (ze względu na cenzurę nie jest to powiedziane wprost), można zinterpretować
szerzej jako bezdomność narodu. Powstańcem i dlatego wiecznym emigrantem jest też stary
Leszczykowski, występujący w powieści w funkcji zbyt idealnego mecenasa. Również inżynier
Korzecki, jak każdy konspirator, musi się wyrzec domu. Żeromski stworzył własny typ bohatera
tragicznego. W tej powieści jest to Judym. Inne cechy charakterystyczne także dla bohaterów
nowel i opowiadań:
- zdolność empatii (umiejętność "czucia z innymi"),
- nastawienie w życiu na "dawanie", a nie "branie" (altruizm, prometeizm),
- ofiarnictwo (tu społeczne), służba idei - inteligent poświęcający się dla
warstw niższych,
- kierowanie się wewnętrznym nakazem (imperatywem) moralnym,
- narzucanie sobie obowiązku kształtowania własnej duszy i świata,
w którym żyją.
Bohaterowie Żeromskiego, oceniani w kategoriach zdrowego rozsądku, to ludzie przegrani.
Sukces nie staje się ich udziałem. Odrzucenie kariery jest jednak świadomym wyborem,
dokonanym w imię ocalenia własnych wartości. Wyborem, który pozwala bohaterowi być wiernym
sobie. Ocalając własny porządek wartości, bohaterowie dokonują spustoszenia uczuciowego
wokół siebie - Judym niszczy uczucia Joasi, Piotr Cedzyna uczucia ojca. Niezależnie od reakcji,
jakie we współczesnych odbiorcach wzbudza lektura tej powieści, można z całą pewnością
stwierdzić, że przeczytanie tej książki jest wskazane. Żeromski stworzył bowiem typowo polski
typ "romantycznego organicznika", w dyskusjach światopoglądowych nazwisko bohatera pojawia
się jako synonim pewnej postawy inteligencji polskiej. Widać więc, że Judym to nie bohater,
którego można by odłożyć do literackiego lamusa, ale postać nadal intrygująca badaczy
i interpretatorów, człowiek, który tworzy się na oczach czytelnika, a według nowych interpretacji
wykazuje głęboko chrześcijańskie podłoże swych wyborów. Autor stawia swego bohatera
w trudnych sytuacjach, każe mu walczyć z pokusami dobrobytu, daje nam możliwość obserwacji
procesu dojrzewania bohatera do określonych wyborów. W pojęciu Judyma "dom", którego on
nigdy nie miał, jest synonimem małej stabilizacji, wygodnego życia, które osiąga się za cenę
dorobkiewiczostwa. Bezdomność jest stale podkreślaną cechą ludzi skrzywdzonych lub
odczuwających krzywdę, szczególnie proletariat miejski, który opuszcza ojczyznę-dom, by
szukać chleba na emigracji.
Wieloznaczność tytułu "Ludzie bezdomni":
1. Znaczenie dosłowne: bezdomność cierpiących nędzę emigrantów ze wsi do
miasta, wydziedziczonych (Joasia).
2. Znaczenie przenośne: brak miejsca dla idealistów w społeczeństwie - Joasia,
Judym muszą opuścić swój "dom".
3. Bezdomność ludzi porzucających swoje państwo, spiskowców (brat Joasi).
4. Wyobcowanie ze społeczeństwa, dekadentyzm (Korzecki), odrzucenie świata
w akcie samobójczym.