Renesans, humanizm, reformacja
Odrodzenie (renesans) - z fran. Renaissance . jako
nazwy epoki użyto tego terminu dopiero w XVIII wieku we Francji - początkowo
dla określenia zapożyczeń i wzorów włoskich w sztuce francuskiej. Jako
termin historycznoliteracki służył początkowo dla określenia czasów panowania
Franciszka I, kiedy nastąpiło odrodzenie literatury dotąd lekceważonej.
W tym znaczenie określenie to zostało przyjęte przez naukę niemiecką i
upowszechnione dzięki fundamentalnemu dziełu J.Burckhardta - Kultura
odrodzenia we Włoszech (1860). Według niego odrodzenie miało być początkiem
ery nowożytnej - przeciwstawionej epoce Wieków średnich. Koncepcja
ta wywarła wiele sporów i polemik.
Nazwy Odrodzenie świadomie użył dopiero Gorgio Vasari - włoski
malarz, historiograf sztuki. Rinascita nie oznacza tu jednak odrodzenia
antyku lecz okres świetności sztuki włoskiej, która wprawdzie ocknęła się
dzięki mistrzom starożytnym, ale potem sama doszła do szczytów przewyższających
wzory. Renesansem nazywamy epokę w dziejach kultury trwającą we Włoszech
od XIV do początków XVI wieku, a w krajach Europy północnej od końca XV
do końca XVI wieku. Jest on rezultatem skomplikowanego procesu historycznego,
na który złożyły się takie czynniki jak: kryzys papiestwa, rozluźnienie
więzi scalających cesarsko-papieską Europę, szybki rozwój miast, powstawanie
(po okresie rozbicia feudalnego) zjednoczonych państw, na przykład Hiszpania,
Francja, Polska, Szwajcaria.
W kulturze renesansu ogromną rolę odegrało odrodzenie i przyswojenie
kultury antycznej. W epoce tej dochodziły do głosu różne prądy umysłowe
i religie, najważniejsze z nich to reformacja i humanizm.
Cechy renesansu:
- zainteresowanie człowiekiem, nawrót i kontynuacja tradycji antycznych
- przekształcenie średniowiecznego stylu życia, na plan pierwszy wysunęło
się zainteresowanie doczesnymi celami
- sztuka stała się laicką, jej celem było dostarczanie przyjemności, pożytku,
miała uczyć i bawić
- dwujęzyczność sztuki
- nasilenie tendencji humanistycznych
- rozwój myśli racjonalistycznych
- laicyzacja nauk i form życia
- antropocentryczne zainteresowanie światem pozaziemskim
- stworzenie nowego ideału człowieka - zerwanie z ascezą i teocentrycznym
poglądem na świat; człowiek staje w
- centrum badań i zainteresowań
- miernikiem poznania stał się rozum
Reformacja - w ikonografii średniowiecznej często występuje
motyw Chrystusa wręczającego papieżowi klucze - symbol władzy duchowej,
a cesarzowi - symbol władzy świeckiej. Jednak motyw ten wyraża raczej ideał
współistnienia niż stan faktyczny. Między papiestwem a cesarstwem stale
dochodziło do konfliktów:
- XII/XIII wiek - za pontyfikatu papieża Innocentego III przewaga papiestwa
wzrosła tak dalece, iż narzucono zależność wielu państwom europejskim.
- początek XIV wieku - bunt biedoty miejskiej w Rzymie powoduje przeniesienie
Stolicy Apostolskiej do Awignon we Francji. Po powrocie papieża do Rzymu
kler francuski osadził na tronie awignońskim swojego kandydata - tak zwana
wielka schizma zachodnia , trwająca do 1437r.
- XV wiek - epoka koncyliarystyczna (łac. Concillium - sobór) - w czasie
soboru w Konstancji (1414-18 , który doprowadził do likwidacji schizmy
zachodniej ), w Bazylei, Ferrarze, i Florencji (1431-45) doszło do sporów
o znaczeniu doktrynalnym i praktycznym. Wysunięto tezę wyższości soboru
nad papieżem. Niedługo potem idea koncyliarystyczna została odrzucona przez
papieża Eugeniusza IV, ale okazała się żywa i dała znaki nawet w XVI wieku
- twórczość Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
- XVI wiek - najpoważniejszy wstrząs - w 1517 roku niemiecki zakonnik (augustianin)
Marcin Luter na drzwiach katedry w Witenberdze wywiesił 95 tez wymierzonych
przeciwko nadużyciom towarzyszącym udzielaniu odpustów, celibatowi, uznaniu
papieża za głowę Kościoła i różnicy w czynie i słowie księży. Głosił konieczność
powrotu do Kościoła jaki miał istnieć w pierwszych wiekach chrześcijaństwa.
Zasadniczym autorytetem w sprawach wiary czynił Pismo Święte, przekreślając
tym samym wagę orzeczeń papieży, uchwały soborów i autorytet ojców kościoła.
Uzależniał zbawienie wiernych przede wszystkim od wiary. Zredukował liczbę
sakramentów do dwóch: Chrztu i Eucharystii. Głosił likwidację zakonów.
Doprowadził do powstania protestantyzmu (nazwa od protestu wobec uchwały
podjętej na Sejmie Rzeszy niemieckiej w 1525, zabraniającej szerzenia haseł
reformacyjnych). Jan Kalwin - działał w połowie XVI wieku w Szwajcarii,
głównie w Genewie. Podstawą jego poglądów była zasada predestynacji - Bóg
już przed wiekami podzielił wszystkich ludzi na wybranych i potępionych,
a ich postępowanie w życiu doczesnym może być tylko potwierdzeniem tego
podziału. Ludzie zostają potępieni nie dlatego że grzeszą, ale grzeszą
dlatego, że ich Bóg potępił. Przejawem łaski bożej miało być prowadzenie
cnotliwego życia, na które składa się nieustanna praca i rezygnacja z jakichkolwiek
przyjemności. 1534 rok - powstał Kościół Anglikański, którego głową został
król Henryk VIII, odłączając się w ten sposób od Rzymu. Zniesiono zakony
oraz skonfiskowano dobra kościelne, zachowano natomiast pozostałą po katolicyzmie
hierarchię duchowną. Do obrzędów wprowadzono język angielski, zniesiono
celibat.
Jedność wyznaniowa łacińskiej Europy została rozbita. Państwa skandynawskie
przyjęły luteranizm. Niderlandy - kalwinizm, który wspomagał ideową walkę
narodowo-wyzwoleńczą przeciw panowaniu katolickiej Hiszpanii. W Czechach,
gdzie szczególnie żywe były tradycje husytyzmu jako ruchu religijnego i
narodowego, powstała Jednota Bracka, której poglądy społeczne miały charakter
antyfeudalny. We Włoszech brak było ruchu reformacyjnego na wielką skalę
społeczną. Wystąpili tu natomiast radykalni mściciele religijni, którzy
łącząc racjonalistyczne tradycje scholastyki z kulturą humanistyczną, drogą
samodzielnego formułowania problematyki teologicznej rozwinęli doktrynę
antytrynitaryzmu, odrzucającej tajemnicę Trójcy Świętej, jako irracjonalną.
Skutki reformacji: 3/5 Europy oddzieliło się od Watykanu. Katolickie
pozostały Włochy, Francja, Hiszpania, Portugalia, Węgry, Austria i Polska.
Kalwinizm upowszechnił się we Francji, na Węgrzech i w Austrii; a luteranizm
w Niemczech, Danii i Szwecji.
Humanizm - w okresie wielkiej schizmy zachodniej i niewoli
awignońskiej ruch narodowy Włochów z natury rzeczy nie miał nastawiania
antypapieskiego. Przeciwnie - Rzym opuszczony przez papieża wydawał się
pusty i upadły. Hasło Roma Renata (Rzym odrodzony) miało wówczas zabarwienie
wyraźnie antyfrancuskie. Gdy papież wrócił do Rzymu miasto rozbudowało
się, wzbogaciło. Humaniści zasiadali na tronie papieskim (Mikołaj V, Pius
II), zostawali opiekunami sztuk.
Termin humanizm oznacza prąd poszukujący i rozwijający tradycję starożytnej
wiedzy o człowieku zawartej w filozofii i literaturze. Najwcześniej pojawiło
się hasło huamnitas - człowieczeństwo, ludzkość w znaczeniu greckiego paideia
- wykształcenie i ćwiczenie w sztukach pięknych. Humanitas było określeniem
ludzkiej sprawności i zdolności twórczej; Petrarka sądził, że do poznania
natury ludzkiej można dojść drogą zrozumienia przeżyć wewnętrznych. W wieku
XV rozwinęły się systematyczne studia nad kulturą grecką i rzymską jako
odrębna dyscyplina, już autonomiczna i niezależna od teologii.
Humanizm nie zrodził się jako ruch antyreligijny czy antypapieski. Studia
humanitas obejmowały różne dziedziny ludzkiej aktywność: sztukę, literaturę,
filozofię. Retoryce i gramatyce przypisywano rolę nadrzędną nad filozofią,
moralnością, prawem i medycyną. Humanizm był elitarny i egalitarny. Elitarny,
bo tworzył wysokie normy wytwórczości językowej, którym niełatwo było sprostać;
i egalitarny, bo oceniał ludzi nie wedle urodzenia i stanu, lecz wedle
wiedzy i wykształcenia zasługi osobistej. Wzory starożytne traktowano jako
niepodważalne normy. Normą najwyższą była praktyka pisarska Cycerona. Pisać
i mówić po łacinie jak Cycero było marzeniem humanistów.
Termin humanizm używany jest przez badaczy w znaczeniach:
- w sensie wąskim, ściśle historycznym oznaczający ruch umysłowy zapoczątkowany
w XIV wieku we Włoszech i przejawiający się w studiach nad światem antycznym
i uznaniem sztuki antycznej za wzór doskonałości.
- na początku XIX wieku oznaczał filozofię renesansową będącą w opozycji
do filozofii średniowiecznej. Głoszono nowy pogląd na świat (Andrzej Frycz
Modrzewski, Erazm z Rotterdamu) oparty na autonomii człowieka i jego rozumu
oraz potrzebie wszechstronnego rozwoju człowieka.
- teraz nadano nowe znaczenie. Oznacza wrażliwość. Człowiek humanitarny to
prawdziwy humanista.
Humanizm renesansowy - postawa intelektualno-moralna, wyrażająca
troskę o potrzeby, szczęście, godność, swobodę rozwoju człowieka. Jest
prądem filozoficznym i artystycznym. Przeciwstawia się teocentrycznej kulturze
średniowiecza. Hasłem wiodącym stało się: Człowiekiem jestem i nic
co ludzkie nie jest mi obce (Terencjusz). Humanista to znawca nauk
zajmujący się sztuką i doskonaleniem języka, co zapoczątkował Erazm z Rotterdamu.